Mello!

En riktig slödag där jag känt mig hur trött som helst. Det blev lite småpyssel och bortstädning här hemma och en promenad till Solbackenområdet och något annat tror jag inte att man orkar med idag. Och det behövs ju inte heller! :) Här i bloggen blir det en tillbakablick på gårkvällen då vi kikade på Melodifestivalen!

I gammal god stil (d v s två år i rad... haha!) har jag hissat och dissat medverkande i årets Eurovision Song Contest och jag måste säga att det var det starkaste startfält jag sett på länge! Den jämt fördelade röstningen säger ju också en hel del om den ovanligt höga nivån! Och att Sverige kom trea var väldigt roligt!

Innan själva röstningen kom igång så hade jag själv gjort denna, mycket personliga bedömning:

Finland - Ung pojke i menlös sång om att rädda planeten. "Ein bisschen frieden" om miljön, da da da dam...
Boznien Herzegovina - Dino i dålig engelska men en låt som växte. Töntig och skuttig scenshow drog ned betyget...
Danmark - Andreas Jonsson-kopia som hette "New tomorrow". Den var väl inte särskilt ny? Bra låt men jag älskar ju originalet "Sing for me"! Skulle inte ha mått dåligt av ett högre tempo och ett plus(?) för skjorta med naken rygg. Ja, jag kunde inte bestämma mig för om det var smaklöst eller inte... Kul dock att sångaren utnyttjade "cat walk-cirkeln" att springa runt i. Jag gillar när de vågar komma nära publiken!
Litauen - Musikalballad med lite svulstiga stråkar och plus för teckentolkad vers. Lite menlös dock.
Ungern - "Gammal" idoltalang som uppträdde i rätt ful och obekväm klänning. Snygga ben som tur var! Kraftfull powerballad eller vad man nu kan kalla det. Snygg ljusshow - även i dansarnas/körens kläder. Ingen vinnare.


Irland - Poplåt med mycket hårspray! Två "vita clowner" i rött som skuttade hej vilt! Inget för mig. Tanken: "men sluta då" kom flera gånger på tre minuter men jag kanske har egendomlig smak eftersom de tydligen var storfavoriter. Varför?


Sverige - Tydligen poppis och en riktigt bra låt! Bäst hittills och snygg, kraftfull koreografi. Han gjorde tydligen lite missar men de var lätta att förlåta. Det enda jag inte gillar med låten är det fantasilösa rimmet på "impossible" = "possible"... näe, lite mer kreativitet tack.
Estland - "Bollibompa möter Kylie Monough" sa kommentatorerna och det var inte helt fel. Påminde lite om "The Moniker" i den svenska uttagningen och den gillade jag inte heller...
Grekland - En blandning mellan rap och grekisk folkvisa... Näe...
Ryssland - Erik Saade 2 men inte alls lika bra. Och det säger jag inte bara för att jag är svensk...
Frankrike - Oooooopppppssss...Opera... Fläskig röst men nej. Inte här.
Italien - Storband, musikal, blues/jazz-trumpet - allt i ett! Jag gillade faktiskt den här lite lattjo prylen. Och i efterhand kan jag inte ha haft helt fel eftersom de faktiskt blev tvåa...
Schweiz - Sommar och sol och jag älskar dig tra la la la... Lämnade mig oberörd. Och inte en enda snygg klänning har jag sett! Men å andra sidan inga "tält" heller...


England - Tydligen var de en vinnarkandidat och pojkbandet med vibrato var välputsat och snyggt men när det gällde koreografin så hade Saade mer stake! Och det ska man ha i en sån här show!

   
På det stora hela var det ursnyggt på scenen! Ljuset och dekoren var en höjdare som får 5+++++++!

Moldavien - Jönssonligan möter Bröderna Henrys i toppade krimmermössor! Haha! De högsta dumstrutarna "ever"! Fult men kult! Enda klagomålet i år är väl att det var väldigt mycket män i årets upplaga och i det här numret fanns bara en kvinna på enhjuling som inte ens sjöng... Jag gillar inte när kvinnor bara är dekor...
Tyskland - Lena igen! Ny och annorlunda låt jämfört med fjolåret men hon är fortfarande cool och lite mystisk! Läcker röst och personlig engelska som är rätt läcker! Rymdgubbar i bakgrunden. Snyggt och läckert! Dock inte lika outstanding som fjolåret. Men det var kanske bättre motstånd i år?
Rumänien - Glad snällpop om att förändra världen. Killen bakom pianot påminde om Salem al Fakir som jag fortfarande tycker skulle ha tävlat för Sverige ifjol. Texten då. "I need you all, everybody"... Bättre texter i refrängerna vore inte fel!
Österrike - Powerballad igen. Snygg tjej med klös i strupen! Supermäktig röst! Bra låt och snygg klänning. Kan gå bra!


Azerbadjan
- Snygg start, snygga kostymer i vitt som jag senare fick höra var designade Lars Wallin. Det märktes! Inte första gången de har en duett man/kvinna som kommer att spelas mycket på radion! Sätter sig i skallen direkt! Påminner om andra låtar men vilka? Fallande guld på scenen. Eld och glitter. Snyggt! Ja, det var nog inte felbedömt av mig heller eftersom de faktiskt gick och vann. Helt OK.
Slovenien - Ung tjej i rymdliknande klänning som överraskande gick vidare, som kommentatorerna sa. Jag inser att jag nog inte har någon musiksmak eftersom jag tyckte att den var bra... Men lika höga platåskor som ABBA 1974... Nääääeee!
Island - Nej, direkt! Dansband i jeans och väst med Cliff Richard-ambitioner...
Spanien - Who ooo hooo... Och grisfesten nästa! Nu började jag bli trött på intryck och det ska vara bra om man ska reagera nu. Den här låten hade dock inget att ge...


Ukraina
- Här hände det nåt! Snygg powerballad med sandkonst på storbild i bakgrunden! Hur häftigt som helst! Dessutom sjöng konstnären med! Bäst hittills, skrev jag, även om tankarna inte har svikit Sverige!
Serbien - Läckert med 60-tal! Men sedan var det inte mer...


Georgien - Jädrar anamma! Vilken låt, vilken röst och vilka kostymer! Hårdrock och rap med en kvinnlig sångerska som verkligen inte gick av för hackor! Uppfriskande! Limegrönt och svart, coolt, rökigt, ösigt! Extra allt!

Ja, och sedan kom omröstningen och då vet ni ju hur det gick. Bra för alla! Kul att Sverige kom trea även om jag gärna sett att vi hade vunnit. Men i de här sammanhangen kan jag faktiskt vara helt nöjd med slutresultatet! Och det gladde mig att jag på ett par ställen i alla fall inte hade helt fel... Men oss emellan: Hur kunde ett par länder ge Spanien tolvor? Det är sådana gånger jag inser att det inte går att tävla i musik...