Fotografiska!

Hela förmiddagen blev rätt seg och lugn. Vi tog t o m en tupplur innan det var dags att ge sig av in till stan. Det är ju ingen annan än vi själva som bestämmer tiderna så man får göra precis som man vill! Jag har svarat på lite mail men det kan man ju också göra när man har tillfälle. Allt rullar med andra ord på i rätt maklig takt. När vi skulle iväg så hade det börjat regna och det var tur att jag slängde med en reklam-regnjacka i bagaget. Den behövdes!


Läser löpsedlar och förfäras... Ett par är kidnappat! Är det vi?

Idag var det alltså dags för Fotografiska Muséet som ju är en av våra favoritplatser! Fantastiska fotografer ställer ut otroliga bilder!


Just idag öppnades också utställningen av Robert Mapplethorpe! Och gissa vem som sponsrat den?


Panasonic Lumix! Det är min kamera det! Haha!

Redan i morse kunde man se hans favoritmodell Ken Moody bli intervjuad i Nyhetsmorgon. Och eftersom den här resan verkar ha ett "Jag mötte Lassie"-tema så undrar ni förstås vem som satt i restaurangen när vi skulle äta lunch?


Ken Moody såklart! Han gav en intervju och blev fotograferad för någon tidning så jag passade på jag också. Jag har nog ingen egentlig farstu... haha! Bilderna på honom togs kring 1983 och han såg fortfarande likadan ut!


Lunchen var för övrigt helt magisk! Kockar lade upp maten medan man såg på och här har ni en helt underbar fiskgryta med krispiga rotsaker, fänkål, saffran, tomatsås och aioli! Absolut utsökt! Det var bara att njuta!

Efter att ha laddat batterierna med både kändis och mat så gick vi runt och kikade på utställningarna. Mapplethorpe har ju varit banbrytande när det gäller att göra fotograferingen till en konstart och även rätt omdiskuterad eftersom många av bilderna är ganska provokativa. Han har sett sina modeller som vackra kroppar eller stilleben och här fanns både människor, blommor och kukar! Jo, ni läste rätt! Han var, eller blev?, homosexuell så det är mycket nakna män på bilderna. Från början levde han dock ihop med sångerskan Patti Smith och hon fanns också porträtterad.

Nu tror jag inte att han fotograferade män bara för att han var homosexuell. Det är snygga, muskulösa kroppar och lika intressanta ljussättningar!


Han hämtade mycket inspiration från antikens och renässansens statyer och var väldigt fascinerad av svart och vitt. Det förstår man när man ser den här bilden av just Ken Moody och Robert Sherman.

Mycket snygga och väldigt skulpturala bilder men jag blev inte lika berörd som av Annie Leibovitz utställning som jag tyckte var helt makalös! Personlig och utlämnande! Hon och Anders Petersen fick ju inviga muséet och det var ett så superbt bra val! Petersen är ju också otrolig på att skildra svenskt vardagsliv!

Övriga utställningar idag var Burtynskys "Oil" - mycket industribilder som jag inte tyckte var jättekul även om kvaliteten var hög. Fascinerande men för lite människor. Och Jacob Felländer ställde ut bilder där han gjort multiexponeringar och försökt fånga hela världen på en och samma bild. Jo, det var lite spektakulärt men varför?


Intryck gjorde dock Jacqueline Hellman som följt en anorektisk tjej som tvångsvårdades efter att ha skurit sig och försökt begå självmord. Starka bilder tillsammans med den unga kvinnans röst i lokalen där hon berättade om sitt liv gjorde att det nog blev den mest berörande utställningen. När man förstod att tjejen inte heller överlevde blev man lite ledsen i ögat... Men det var ett fint porträtt av henne som nu fick leva vidare!

Efter Fotografiska drog vi på stan igen och landade på ett konditori där vi avnjöt kaffe och en snickerskaka...


Inte ett dugg nyttig men väldigt söt och god!

Nu har vi ätit sen middag och tänker ägna oss åt TV:n och böckerna! Ha en bra kväll alla!
#1 - - Karin:

Jag vill oxå på Fotografiska.Förstår att det är fantastiska bilder. Läcker profilbild du har förresten!