Sommardag på landet!

Idag har vi gjort en utfärd till vår gamla hemby (Jo, vi är från samma!) för att både morfars och farfars skulle få träffa barnen medans Emilia fortfarande är hemma! Vi startade upp tidigt och vädret var verkligen på vår sida idag! Så härligt det är med sol! Man kan aldrig sluta njuta!


Vi började hos mina föräldrar där vi blev bjudna på go'fika med både smörgåsar och hembakta bullar och kakor!


Jag passade på att samla dem på bild! Det blir ju inte så ofta... Fina!


Det är fantastiskt välskött överallt trots att de snart är 75 respektive 80 år gamla. Det här potatislandet bakom bagarstugan går inte av för hackor! Oskar inspekterar och det är inte långt borta innan vi får smaka färskpotatis!


Den renoverade bagarstugan är byggd 6 nov 1858 och står nog pall många år till!


En stunds vila i solen är aldrig fel! Vi hann också med en promenad ned till sjön för att kolla in bryggorna!


"På en svart telefontråd sitter svalor på rad..." Innan jag fått upp kameran hade dock alla stuckit! Utom en... Tack för det pippin! Tack också till mamma och pappa för gott fika och för att ni finns!


Sedan bar det av längre in i byn till makens föräldrar! Det är nog inte mer än en kilometer mellan "hemställena" men de ligger öst om, och väst om "tjäänn" (tjärnen). Och det är en jädrigt viktig definition! Åtminstone om man kommer från Önnesmark! Haha!


Där togs vi emot av hunden Zina som aldrig kan få nog av lek och kel!


Efter en stund anlände detta intressanta ekipage... Ulfs syster har kommit på att hon ska sätta upp "Sneisern'" (stolpar som man förr satte upp kärvar på) på tomten så hon och farfar hade varit och hämtat. Nu finns det ju aldrig tillräckligt bra spännband med i bilen och när man bara har en elkabel att binda med så får man också hålla i... ;)


Här visar hon (med foten) hur hon ska spänna upp tyg mellan dem...
Hon är som den värsta Ernst! Fast bättre! :)


Mera lek och även här njöt vi i solskenet! Mina ben såg lite vältränade ut!
Det gläder en gammal fetknopp! Haha!


Och ni ska inte tro att vi åkte härifrån på tom mage. Det blev surströmming! Ingen av barnen har egentligen provat på detta och Emilia såg lite skeptisk ut... Nu har de ju dock blivit äldre båda två och tyckte att det var jättegott! Och det var det verkligen!!! Hur smarrigt som helst!


Efter maten passar det bra med en tupplur på kökssoffan! Det ser lite ensamt ut för farmor vid köksbordet när jag och Berith hade dragit igång stora bortstädningen...


Mera sol! Man kan väl aldrig få för mycket!


Sedan tog vi en promenad och tittade på en annat hemman som är till salu inte långt därifrån. Jättefint gammalt fuse!


Det stod även ett älgtorn nere vid vägen. Berith berättade om sin barndoms busstreck där de gömde sig i dikena och kastade sten på bilarna... Det här måste vara den vuxna varianten! Haha! Ja, jag kanske inte skulle ha skrattat lika mycket om jag passerat med bilen... (men nej, hon kastade inte på bilarna idag!)


Även här passade jag på att fota barnen med "gamlern". Fina! Tack för trevligt sällskap, god mat, jordgubbar och en fin dag i solen!

Det har varit en fin dag men jag har väl inte varit på mitt allra bästa humör. Nej, inte sur på något sätt men fortfarande så trött att jag sov hela vägen hem (nej, jag körde inte...). Nu blir det till att vara hemma ett par dagar för vila och avkoppling. Jag känner att jag behöver det! Hoppas på sol även imorrn!
#1 - - Ola T:

Underbar text och fina bilder! Tack för fin vardagsrapport.