Anledningen!

Fick ett julkort från svärmors kusin i Amerika. De är ofta webbaserade och ganska glittriga med massor av rörliga stjärnor och klokheter staplade på varandra. Inte sällan med någon sorts religiös prägel (även om jag inte tror att de är särskilt gudfruktiga).  Nåja, jag hittade i alla fall en tänkvärd formulering på slutet, om Jesus, Guds son, som "The reason for the season!" Och visst är det så! Många glömmer kanske bort varför vi firar jul men en del saker måste väl vara elementära?

Jag läste en artikel i norran om textil där det fanns ett tyg med julprägel som skribenten beskrev ganska målande. Men hur rätt? På tyget var det, enligt henne, tryckta bilder av "Jesus, Maria och de sju vise männen!" Va? För det första var det väl Josef och Maria som red på åsnan (på bilden på tyget) på sin väg till stallet och sedan var det väl tre vise män? De som är sju är väl dvärgarna i Snövit? Det var skrivet av någon yngre människa men man tycker ju att vissa baskunskaper borde finnas...

Ja, det är mycket meningsfulla inlägg idag! Jag har nog för mycket tid över... Haha! Nej, jag ska ju iväg på mitt sista uppdrag för året där jag och Mats fått äran att avtacka Rönnskärs ansikte utåt, mannen som gett personalvården ett ansikte, myten, legenden, ledaren, Åke Hjalmar! Ska bli väldigt roligt och jag har skrivit ihop ett antal sidor som vi ska göra tillsammans. Hoppas att det faller i god jord! Eller ska jag kanske säga granulering?