Glädje och sorg...

Gråter en skvätt för Usain Bolt som missade VM-finalen p g a tjuvstart... Blä! När man är så bra som han är, så gullig, charmig och en så fantastisk idrottsman och entertainer tycker jag nog att man kan ändra reglerna och låta honom vara med! Men nu är det ju inte jag som bestämmer...

Nåja, det var ju tur att jag inte satt bänkad i soffan hela dagen och väntade utan istället ägnade min söndag åt en svampexkursion på den egna tomten! Hade planerat att klippa gräsmattan, och det har jag också gjort, men innan dess var jag tvungen att ta lite bilder på alla svampar som "poppat up"! Är det någon ni känner igen?

   
Olika typer av gräsmatteskivlingar?

   
Fler gräsliga svampar och en altanvärmare!

   
Brunskivlingar? Helbrunt brukar väl betyda helgiftigt? I mitten är det risk att det är en riska? Och till höger typiska "ko-soppar" haha!?

   
Stolt och vacker men ack så giftig! Och sedan har vi nog en kremla och kanske ännu en riska? Ja, risken att jag bara chansar är mycket stor!

   
Björksopp? Kompostskivling? Och några sociala stubbskivlingar?

   
Röksvamp? Maskäten men glad svamp? Och... men hallå! Är inte det där en...


Ja, jag menar, den här känner jag igen men är ju (som ni märkt) ingen expert. Men med den där knubbiga foten och vita ådernätet... Karljohan?
 

Karljohans vänner?


Tar det säkra före det osäkra och mms:ar en bild till min goda kamrat, svampexperten Åsa! Och får svar: 100% Karljohan! Jippie!


Det hela slutade med att jag nu har ett gäng att koka soppa av! Oj, så gott det här ska bli! Och om jag misslyckats med arbestämningen och vi inte ses igen så har det varit fantastiskt att ha just dig som läsare! Mot kastrullerna!
#1 - - Mariana:

Hallå, är du säker att du verkligen bor på Morö Backe?

Jag vill också plocka ätlig svamp på gården.......



Tack för att du bloggar på så otroligt bra.

#2 - - Karin:

Så himla fina och fräscha ex av Karl-Johan!! Hur stor gräsmatta har du??? Med så många olika svampar!! En del ätliga och en del inte:-)

#3 - - Monica:

Tack för att ni läser och kommenterar! Jag blir så himla glad!

#4 - - Em:

Visade bilderna for min engelska sambo (har du traffat Neil? Han har sett ett par revyer.) som sa "Oooh, she mustn't have mush-room for any flowers in that garden". Arets samsta skamt, men jag var tvungen att dela med mig... =)