Den som söker...

Ja, letar man bara tillräckligt ordentligt kan man göra riktiga fynd! Maken började städa i Emilias rum för att bära upp lite saker på vinden. Hög tid var det kanske att städa bort studentskylten... Det är ju trots allt mer än två år sedan!


Men vilken kvalitet på ballongerna! Eller så är det min fantastiska andedräkt... Fast då borde de väl ha gått sönder för länge sedan... haha!


Han hittade också detta gulliga födelsedagskort! Ja, ni kan nästan gissa vem som köper grattiskort med handväskor på... Har du saknat det här Emilia?


Jaså inte? Haha! Pengar ligger ihopvikta och sparade (sedan 1, 5 år tillbaka)! Och jag som trodde att barnen behövde en slant då och då... Nu ska jag kolla om du läser bloggen gumman! :)

I övrigt har det inte hänt mycket idag. Trött och seg har jag varit utan särskilt mycket energi. Ser fram emot kvällens sittning i uterummet och den påbörjade kantarellsoppan till middag! Jo, nu gäller det att utnyttja svampförrådet! Det har man ju faktiskt råd med när man har hittat så mycket. Annars är jag lite snål med dem. Ja, inte så att jag inte bjuder utan mer så att de ska räcka hela vintern! Det är ju snarare roligt att kunna bjuda på det man plockat eller odlat själv! Det tycker åtminstone jag. Hemlagat har faktiskt fått en högre status!

Och det var väl hemlagat de här gynnarna tänkte på när de äntligen tog sig fram till vår tall det här året. Strax efter Ekorren...


Här sitter de i pilen och funderar säkert var kottarna har tagit vägen... Men ni är ju för fanken i fel träd!

Hur som helst kommer den Sibiriska Nötkråkan varje år för att plocka jättekottarna i Brödtallen/Cembratallen. Jag var tvungen att kolla lite info om dem på Sverigens Ornitologiska Förening:

"Nötkråkan i södra Sverige har hasselnötter som stapelföda och är en ganska skygg fågel. I norra Sverige förekommer en annan ras som har sin huvudsakliga förekomst i den ryska och sibiriska taigan. Den viktigaste födan för denna s k smalnäbbade nötkråka är frön av cembratall. På grund av födobrist vissa år har dessa nötkråkor alltid rört sig västerut med ojämna mellanrum. Efter en sådan s k invasion 1977 slog sig ett antal sibiriska nötkråkepar ner i Umeå och Skellefteå och började häcka där."

Jaha, då vet man det!


Till topps!

Nej, nu måste jag nog ta mig en promenad så att jag är riktigt hungrig när vi ska äta middag! 
#1 - - Ola T:

Bra bild på fåglarna. Juste!

#2 - - Emilia:

ÅHHHH 500 kronor!! VA KUL=) Hoppas dom fortfarande är mina... :)

#3 - - Monica:

Tack Ola! Jag hade nog lite tur att de inte var så rädda...



Och Emilia! Självklart är det dina pengar! Vi tyckte att det var lite kul att du glömt bort dem! :)