Blåbär!

Nu är det dags! När jag körde hem igår kväll såg jag skylten "Bär köpes" längst upp på Solbacken och då visste jag: Nu är det hög tid att plocka igen blåbären! Vi har nämligen bär runt hela tomten och skogen därikring och om man inte är på hugget så har vi ofta bärplockare ända in på husknuten som åker skytteltrafik till OKQ8 där uppköparen står. Förra året så köpte jag ju t o m en hink bär av en plockare för att vi inte skulle bli utan...


Nu var maken igång tidigt idag så dessa underbart goda bär är numera i frysen tillsammans med ett gäng andra!

Efter rensning så har det mest varit lite hemmastök, handling och läsning tills det var dags för en långpromenad igen. Jag ska försöka att fortsätta att vara duktig och komma mig ut åtminstone varannan dag. Det känns som ett genomförbart mål. Köpte faktiskt också en TV på ICA så att vi får en större bild till kvällarna i uterummet. Vi tillbringar ju en hel del tid där och det ÄR skönt med en skärm där vi ser vad bilderna föreställer! Haha!

Sedan var det dags för middag och nu satsade vi på en ledig kväll för undertecknad ännu en gång. Det tackar vi för! Alltså hämtade vi Sushi, Thai Curry och ett par andra rätter till middag och gjorde en icke alltför elegant buffé:


Inte är det snyggt med alla kartonger men det var djävelusiskt gott!

Och eftersom jag inte behövde laga mat så bestämde jag mig för att göra blåbärsglass i den glassmaskin som jag fick i julas. Jag har aldrig använt den ännu och det är mest för att jag glömt bort den... Men nu, med färska blåbär i kylen var det dags! Men bara för att man har maskin ska man inte inbilla sig att det går i racerfart...


Och tålamod har väl aldrig varit min starka sida...

Efter en halvtimmes snurrande så fick jag ändå ställa den i frysen en stund men... vilken fantastisk smak!!! Nu blir det hemgjord glass forever! Den smakade verkligen helt underbart! Dessutom vet man ju vad den innehåller!

Nu blir det TV-tittande och läsande innan det är dags att hoppa i säng. Imorrn ska jag småjobba lite här hemma men inte åka på kontoret förrän på onsdag. Det är nog bra med lite mjukstart. Sedan kanske jag måste ut i skogen och plocka mer bär - nu när vi kan göra så god glass också!