Vilken bra dag!!!

Började med att åka ned till Citykompaniet där jag tillsammans med andra kända Skelleftebor hjälpte Unicef att sälja nålar till förmån för Världens barn! Vi var många som ställde upp för Unicef och Expressen idag i kampen för varenda unge och jag tror säkert att jag var lite jobbig...

 
Jag och Hanna Marklund slog oss ihop eftersom hon gillade att jag höll låda och var så offensiv... Många nålar senare säger vi Tack till alla er som köpte! Roligt att ställa upp för en god sak tycker jag!

Sedan åkte vi iväg till Umeå för att äntligen se "Klungan"! Jag skulle boka biljetter direkt efter premiären i början på februari men det var utsålt så det här blev första chansen att se detta exemplariska humorgäng!


Nu hade de flyttat in på Norrlandsoperan och deras förnämliga lokaler!


Utsålt till sista plats även idag!


Starten. Hela föreställningen är en enda stor motsägelse. Redan i titeln leker de med verkligheten. "Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter" betyder alltså snarare att hela föreställningen pågick i ett ganska lugnt tempo. På bilden ser ni figuren Lars Stenbergs smultronställe - "en fullt fungerande fantasivärld"  som inköptes för 75 000:-. Crazy!

Allt är ganska skruvat och underfundigt och vissa saker är t o m lite svåra att förstå men det är jäkligt roligt! Skådisarna är ju superduktiga på att göra olika figurer och det vimlar det verkligen av. En som är hälften häst och hälften kadaver och en som bara blivit kvar... Svart humor när den är som bäst!

De ser också upp till familjens svarta får samt försöker få farfar att hinka sprit så att han ska vara lite rolig när han träffar barnbarnen... Det blir oerhört roligt men har naturligtvis en mer allvarlig underton. Och Katla hittar hem men föräldrarna vill t ex gärna att pojken ska få växa upp i "lögn och ro". Galet!


Olof Wretling är lysande och här gör han "Gossen" som är beredd att träda in i vuxenvärlden men oroar sig för ansvarsbiten... Här drar han också in delar av scenografin i spelet. Ulla Karlsson, som också gjorde vår dekor, har gjort det fantastiska scenbygget! Fantasifullt och kul!

Ja, det blev en härlig eftermiddag! Och ännu mer härligt eftersom vi även hann in på den nya butiken "Delikatesser" i Umeå där man säljer massor med läckra matvaror och tillbehör. Vi kom ut med lammracks från Nordmaling, lammentrecôte från Gotland, gnocchi, rustikt bröd och goda kaffebönor. Oj, vilken läcker affär! Dit vill jag igen! Tur att vi tog med kylbagen för att förvara maten under föreställningen.

Innan vi åkte hem var det dock dags att larva sig lite...


Bänkarna med gloriorna utanför Norrlandsoperan måste man ju leka med... Det här verkar dock vara ett rullstolsbundet helgon! :)


Man kan väl säga att vi lämnade avtryck i Umeå... haha!

Väl hemma var det dags att ta hand om maten. Det blev entrecôten idag och jag gjorde ett tillbehör av kantareller, champinjoner, lök och gnocchi som jag först kokade och sedan fräste upp.


Oj, så vansinnigt gott! Köttet var hur smultert som helst!!! Nu har vi också malt bönor och gjort gott kaffe. Sådana här dagar är det "gött" att leva!