Barca 1 - Resdag

Vaknade innan väckaren ringde. Man känner väl på sig att man ska iväg! Dusch, frukost, lite ompackning, kattpyssel och sedan var det dags att åka. Men jag gick ut en sväng för att släppa in katterna och då fick jag se Olivers nattliga fångst... Huga!!!

Vilken jätteråtta! Den var så läbbig att jag inte vågade lägga tändsticksasken särskilt nära fastän den var död! Råttor i den här storleken kommer garanterat från soptippen men det var nog femton år sedan vi såg en sist. Tur, tur, tur att vi har katter!

Maken är dock lite modigare och fick bära bort den. Tack! Sedan kom taxin och vi åkte ut till Falmark. Lång väntetid och faktiskt lite ompackning igen! Jag tror att vågen hemma har fått spunk! Men efter någon timme så kom äntligen planet!

Och det var inte så litet. En Boeing 737. Kändes helt OK! Under resan så var det försäljning av allsköns prylar - allt för att dra in pengar! Eller vad säger ni om rökfria cigaretter och skraplotter! Personalen hade bråttom, bråttom och den spanska engelskan var nära nog omöjlig att förstå. Men de varma mackorna var riktigt goda!

Familjen! Kul att resa tillsammans!

Alperna!

Flygresan gick riktigt bra men vi landade med en duns som jag tror väckte samtliga! Personalen verkade dock rätt van vid detta... Väl framme på Gironas flygplats blev det buss till Barcelona och en timme senare blev vi emottagna av ett mycket trevligt asiatiskt par som visade oss lägenheten. Jättefin! Vi drog iväg på stan ganska snart för att äta och kolla in omgivningarna. En röd dag som denna fick vi också gå en bit för att hitta en liten pakistansk butik som sålde kaffe, mjölk, bröd och annat som vi behövde till frukost.

Placa de Catalunya. Mycket duvor... På detta torg börjar också den stora turistgatan Las Ramblas (eller La Rambla som det står på skyltarna).

Mycket folk och trängsel! Plötsligt kom det en förgylld procession längst gatan och musiken gjorde nog att min första tanke var att det var något indiskt men efter att ha trängt mig fram ser jag ju att det är Jesus som bär korset och först då slår det mig att det ju är långfredag idag... Pucko!

Men vi gick vidare och slank in på en tapasrestaurang för att äta middag! Härligt!

Två stora fat med Mixed Tapas! Till detta bröd med tomat och goda potatisklyftor med aioli. Hur gott som helst! Och mätta blev vi!

På vägen hem tog vi denna bild till My! Ser du att moster "Moka" har en egen restaurang! :)

Nu har vi landat i soffan och druckit kaffe. Ganska mosiga efter denna första dag! Imorrn blir det nog turistbuss och har vi tur får vi även tag i biljetter till matchen! Annars får det bli en sportpub, men Camp Nou ska vi hur som helst besöka!

En bra början har det i alla fall varit och vi ser fram emot morgondagen!
#1 - - Ola T:

Kul att ni är framme och installerade. Nu gäller det bara att maxa upplevelserna.

#2 - - Ingrid:

Ha en riktigt skön resa! Vi sköter råttbevakningen här i kvarteret ;)