Bäst och sämst idag!

Dagens sämsta är att vi inte kan rösta på internet! Varför? Vi kan ju deklarera, sköta våra bankaffärer, lämna in skattedeklarationen, köpa varor och tjänster... men inte rösta! Det skulle ju vara ett så enkelt förfarande och vi skulle säkert få ett mycket större deltagande där soffliggarna också skulle kunna kravla sig upp och utnyttja sin demokratiska möjlighet. Vi skulle slippa miljöförstörande avgaser på väg till vallokalen, vi skulle få bättre integritet och slippa alla valarbetare som står utanför lokalen och försöker pracka på oss valsedlar vi inte vill ha (jag brukar antingen ta emot av alla eller ingen...). Vi skulle också via datorerna få en snabbare hantering av valresultatet som garanterat skulle kunna presenteras i sena nyheterna. Klart och betalt!

Nej, istället ska vi ut och vandra på valdagen, nicka åt grannar och andra halvkändisar, slänga ur oss kvicka kommentarer om att "nu är det dags igen...". Orka... Nej, jag är inte folkskygg men jag tycker om att lösa saker och ting effektivt. Och det måste gå att göra säkert. Kan vi sköta övriga ärenden borde vi kunna hitta ett så pass säkert system att valhemligheten bevaras. Så det så!

Jaha, det var dagens tips! Jag är hemma idag och försöker vara ledig och när man hänger tvätt kan man komma på saker man inte tänker på annars. Jag har väl haft för mycket tid över... Jag har också hunnit Facebooka idag och där hittade jag dagens bästa!

Avslutar således med Helenah Lindegrens inlägg där hon refererar från tidningen City: ”Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth tycker att ordet ’kultur’ har en negativ klang och vill istället använda ’underhållning’. Vad tycker du om det?” Liv Strömquist svarar: ”Jag tycker att namnet ’Lena Adelsohn-Liljeroth’ har en väldigt negativ klang. Därför föreslår jag att hon döps om till ’Blubby’”. Haha!


Blubby... Hon som jobbar på Underhållningsdepartementet...
#1 - - Jonas Lundqvist:

Jag och Pär J satt med samma fundering igår - kan man utföra miljontransaktioner via internetbank m m så ska man väl kunna rösta. Och den om Blubby såg jag också - underbar, oavsett partitillhörighet måste man väl garva åt det. Sen kan rent ideologiskt reagera mot ordvalet. Kultur kan och kanske ska vara underhållande, men jag anar en dold agenda bakom det namnbytet.

#2 - - Monica:

Ja, jag förstår att det är fler som tänkt på samma sak. Det verkar rätt naturligt i ett modernt samhälle... Och nog är det en dold agenda alltid. Som den att man kanske inte behöver ta samma ansvar för underhållningen?

#3 - - Ingrid:

Ja, varför inte? Vad finns det för nackdelar? Kan man lättare hacka sig in i ett sådant system? Men bankerna och Skatteverket hackas väl inte ofta?



Kul och snabbtänkt replik hon kom med. Och vad säger ordet underhållning? Då befarar jag att det innebär att teatern, filmen och konsten måste bära sina egna kostnader. Då får vi väl bara typ melodifestivaler, tramskomedier och lättsmälta teateruppsättningar i utbudet. Eller? :P

#4 - - Monica:

Ja, det är precis samma tankar som faller en in Ingrid! Eller farhågor, ska man kanske säga!