Telefonförsäljare

har det inte lätt... Jag har bara på förmiddagen blivit uppringd av två sådana och tänker på hur de ofta blir bemötta. Om de är trevliga med mig så har jag inga problem med dem så länge de låter mig ha min ståndpunkt kvar och ger sig i rimlig tid. Den senaste sålde försäkringar som jag inte heller var intresserad av eftersom jag redan har täckning på den punkten. Det roligaste var att när vi avslutade så tackade jag för att han hade ringt och önskade honom en bra dag. Jag är nog en ovanlig kund eftersom han svarade: "Tack själv! Och tack för att du var så otroligt trevlig!"

Telefonförsäljare är bara människor som försöker göra sitt jobb och om de är hyfsat trevliga måste man anstränga sig att vara trevlig tillbaka - även om man inte köper något. Men det är klart att alla inte är lika samarbetsvilliga. Jag har också blivit uppringd av påstridiga och snobbiga typer som jag slängt luren i örat på... men det är väldigt länge sen nu. Kanske har jag lugnat mig? Kanske har de fått en bättre utbildning? Kanske har man blivit mer van att handskas med dem? Kanske har jag ändrat inställning sedan barnen haft liknande jobb? Inte vet jag, men de stör mig i alla fall inte lika mycket längre.

Ibland undrar man ju hur de ser ut? Kanske som Emilia i sin Halloweenoutfit:


Haha! Cat Woman featuring "Via direkt, kan jag hjälpa till med något?" 

Sydde för övrigt masken till henne ifjol och fick skicka ned den till Göteborg förra veckan. Såg ut att ha kommit till användning igen! :)
#1 - - ola T:

Roligt att höra att du har tålamod med telefonförsäljare. Själv är jag ”nixad”, men det händer förstås att man blir uppringd ändå. Dessvärre sågar jag dem tämligen snabbt genom att förklara för dem att jag inte är intresserad av vad de än erbjuder. Litet allergisk är jag eftersom jag vid två tidigare tillfällen anammat erbjudanden som sedan inte alls har varit som utlovat. Varför jag bestämt mig för att inte köpa av försäljare utan köpa själv när jag vet att jag behöver något. Att barnen varit i branschen bidrar förstås till att man blir ”mjukare”. Fortsätt vara det.

#2 - - Monica:

Ja, hemma har vi NIX och det är också min övertygelse att inte handla av de som ringer men jag fortsätter nog att vara mjuk i alla fall. Så länge de faktiskt också är trevliga... :)